wtorek, 19 czerwca 2018

Jak prawidłowo mrozić zioła


Pewnie większość z Was w kuchni używa świeżych ziół, zwłaszcza w sezonie. Często kupujemy ich więcej, niż w danym momencie jesteśmy w stanie zużyć. Mrożenie to świetny sposób, aby nie marnować ziół i zachować ich aromat. W przypadku suszenia, zioła tracą naturalne olejki eteryczne, które gwarantują ich intensywny smak i aromat. Mrożenie natomiast pozwala zachować wszystkie te walory. 

Nie wszystkie zioła można mrozić w ten sam sposób. Jakiś czas temu oglądałam program Jamiego Olivera, o tym jak nie marnować jedzenia. Przedstawił sposób mrożenia m.in bazylii. Postanowiłam zagłębić się w temat i też zacząć mrozić zioła, gdyż sporo się ich w mojej kuchni marnowało.  Prosty i szybki sposób na zachowanie ziół, po które później można sięgnąć w każdej chwili.  

BAZYLIA, OREGANO, SZAŁWIA, TYMIANEK, ROZMARYN

Te zioła najlepiej jest mrozić w oliwie z oliwek. Zanim dowiedziałam się o mrożeniu w oliwie, próbowałam zamrozić rozmaryn w woreczku foliowym. Umieściłam w nim całą gałązkę rozmarynu. Po tygodniu zobaczyłam ze liście mają masę czarnych plam. Nie wyglądało to apetycznie i nie mam pojęcia z jakiego powodu tak się stało, ponieważ jak mroziłam to listki były ładne, zielone. Na mrożeniu ziół w oliwie  nigdy się nie zawiodłam. Zioła świetnie się zachowały w niezmienionej postaci i dobrze smakowały.

1. Umyć zioła pod bieżącą, chłodną wodą.

2. Osuszyć.

3. Drobno posiekać.  Umieścić w plastikowych foremkach do kostek lodu.



















4. Delikatnie, małą strużką zalać zioła oliwą z oliwek.









5. Zabezpieczyć folią spożywczą i włożyć do zamrażarki. Następnego dnia można wyjąć ziołowe kostki i przełożyć do plastikowego pojemnika lub woreczka.

Zioła z oliwą należy bezpośrednio spożyć po rozmrożeniu, w ciągu jednego dni. Niestety taka rozmrożona oliwa nie nadaje się do dłuższego przechowywania.


KOPER, NATKA PIETRUSZKI, LUBCZYK OGRODOWY, SZCZYPIOREK, MIĘTA 

Te zioła z powodzeniem można zamrozić bezpośrednio, bez stosowania oliwy z oliwek.

1. Zioła umyć pod chłodną, bieżącą wodą. Osuszyć papierem ręcznikowym i pozostawić chwilę do przeschnięcia.

2. Posiekać zioła.

3. Teraz mamy kilka możliwości zapakowania ich:

  • Woreczek foliowy, spożywczy - zioła przełożyć do woreczka. Można podzielić na kilka małych, jednorazowych porcji, lub umieścić w jednym woreczku i podbierać w razie potrzeby. Należy wówczas pamiętać, aby resztę szczelnie zamknąć i szybko włożyć z powrotem do zamrażalnika. 
  • Plastikowy pojemnik do żywności- posiekane , świeże zioła można także przechowywać w pojemniku do żywności. Należy go szczelnie zamknąć. Na pojemniku musi być oznaczenie, że nadaje się do mrożenia.  Większość pojemników ma to logo.
  • Foremki do kostek lodu- Posiekane zioła można umieścić w przegródkach od kostek do lodu i delikatnie zalać je wodą.  

Takie zamrożone kostki można używać do sosów, zup, sałatek.

Dobrze jest zamrożone zioła podpisać wraz z datą mrożenia. Później może być problem z określeniem co to za zioło i kiedy było zamrożone.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz